At mestre sig selv

16. november 2022

At mestre sig selv i stressende situationer.
At bevare et roligt overblik i den personlige krise.
At kunne skabe indre ro til trods for ydre kaos.

I den verden vi lever i, er disse tre evner en forudsætning for mental- og fysisk trivsel.

At mestre sig selv på den måde kræver, at vi kan være fuldt til stede og i ro med det, som vi oplever – øjeblik for øjeblik. Uden at gøre sin modstand til sin modstander.

Hvorfor er det noget vi skal bruge vores kostbare tid på? Og hvordan kan vi det, når det meste af livet leves i et hamsterhjul?

De fleste mennesker lever travle liv, og det kræves af os, at vi hele tiden tænker og fokuserer på alle de ting, vi skal. Vi er ofte så optaget af vores vigtige projekter, som skal leveres i fremtiden, at vi bruger det meste af vores vågne tid på at tænke tanker om dem.

Vi tænker 60.000 – 70.000 tanker om dagen, og de fleste af de tanker er negative eller frygtsomme, og de er ofte helt ubevidste. Man kan sige, at vi det meste af tiden kører på autopilot, hvor vi lader gamle vaner og mønstre styre vores handlinger.

Det vil sige, at vi ofte lader vores gamle erfaringer (programmer) styre, hvordan vi reagerer og handler lige nu. Og da vi oftest er fokuserede på vores tanker, så er vi sjældent til stede ”lige nu”, som i virkeligheden er det eneste tidspunkt, der eksisterer.

Ofte er vi optagede af alle vores problemer, og vi tænker over, hvordan vi kan løse dem. Ofte på tidspunkter, hvor vi i virkeligheden slet ingen problemer har.

Oftest er vi i sikkerhed, trygge og komfortable, men vi kan bruge en masse energi på at TÆNKE og BEKYMRE os om fremtiden, som måske ser ud til at blive ubehagelig eller problematisk, og disse tanker afleder os fra virkelig at opdage, at den fremtid vi frygter blot er tanker og prognoser baseret på vores erfaringer og oplevelser.

Lige nu er du her.

Jeg gætter på, at alt er roligt og godt. Du sidder og læser dette opslag, temperaturen er sikkert behagelig, underlaget støtter dig, og hvis du lægger mærke til LIGE NU, så er livet sikkert trygt og godt.

Men tankerne om en potentiel fremtid kan få kroppen til at FØLE, at lige nu faktisk er farlig.

Set gennem linsen af FARLIGE fremtidstanker, føles verden farlig, og kroppen bliver stresset og klar til at kæmpe, flygte eller fryse. Når vi ser verden på denne måde, vil de fleste af vores udfordringer opleves gennem et filter af FRYGT og URO, og verden bliver frygtsom og urolig.

Mindfulness er den tilstand af væren, der kommer ud af at være opmærksom med vilje i det nuværende øjeblik, uden at vurdere eller dømme det. Det vil sige med fuld bevidsthed og befriet for alle de farvede filtre.

Når vi lærer at forholde os åbent og imødekommende til det, vi oplever, så kan alt hvad vi oplever lære os noget om os selv – ved at være et spejl, der viser os refleksioner af vores eget sind og egen krop.

Mindful tilstedeværelse kan give os evnen til at skabe en lille pause mellem det, vi oplever, og måden hvorpå vi reagerer på det vi oplever.

Så i stedet for at reagere automatisk med frygt, vrede, uro eller tristhed, over noget vi oplever, så kan vi OPDAGE, at vores krop og sind oplever noget, som gør den trist eller vred, og inden vi reagerer helt automatisk, på det vi oplever, så kan vi kigge på det med mere neutrale øjne, trække vejret med det, og beslutte at reagere på en helt ny måde.

Måske med mere tålmodighed, kærlighed, omsorg og velvilje. Og vores reaktion på den ubehagelige impuls, som vi lige oplevede, vil være anderledes og måske mere i overensstemmelse med den person, vi gerne vil være.

Den måde at håndtere sit liv på, kan opnås gennem træning af mindfulness.

I mindfulness kan vi blive bevidste om vores vejrtrækning, vores krop, vores tanker, vores omgivelser, og vi bliver forankret i NU’et frem for i fremtiden eller fortiden.

At vise mennesker hvordan vi kan gøre dette, er blevet mit nye job. Hvordan vi kan træne vores evne til at være mere til stede NU, så vi kan skabe et mere realistisk billede af vores udfordringer og problemer.

Det er hvad jeg selv gør hver eneste dag i et liv, hvor jeg langsomt bliver blind.

KONTAKT mig hvis du vil vide mere om, hvordan jeg kan hjælpe jeres virksomhed – NU.
https://mortenbonde.dk/kontakt/

Her er et lille udvalg af de ydelser, jeg tilbyder.
https://mortenbonde.dk/ydelser/

#Mindfulness #meditation #mestring #trivsel #mentalsundhed #coach #mindfulnessinstruktør #foredragsholder #sundhed #balance #mortenbonde #mentaltrivsel

Scroll til toppen

Få besked når der er nyt

Oplys dit navn og email og hold dig opdateret når der sker nyt på bloggen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.